MS is een raar beestje. Ik heb het vorig jaar al gezegd en ik zeg het dit jaar nog een keer. Na twee jaar begrijp ik er nog niets van. En dat zal ik waarschijnlijk ook nooit doen.
Lees meer »
MS is een raar beestje. Ik heb het vorig jaar al gezegd en ik zeg het dit jaar nog een keer. Na twee jaar begrijp ik er nog niets van. En dat zal ik waarschijnlijk ook nooit doen.
Lees meer »
Het is 5 december. Ook wanneer ik dit typ, want eigenlijk was er geen plan om iets online te zetten. Toch besloot ik om even een update te geven, omdat het de laatste tijd nogal stil is geweest op de blog.
Lees meer »
Op een zonnige donderdagnamiddag stapten we in de auto richting Pelt. We zijn mama en ik. Mama als chauffeur/begeleider en ik als passagier/patiënt. De MS-kliniek is een dik uur rijden voor ons, zonder file weliswaar. Tot in Lommel ging het ook heel vlot, maar daar moesten we eventjes aanschuiven aan de verkeerslichten. Met een kwartiertje vertraging draaiden we de auto op de (gratis!) parkeerplaats. Nee, we waren niet te laat, want we hadden de file al ingecalculeerd.
Lees meer »
Toen de regering half augustus aankondigde dat er een derde prik zou worden gegeven aan een bepaalde doelgroep, beschouwde ik mezelf niet tot die doelgroep. Ik was er wel zeker van dat die derde prik ooit zou volgen, maar dan samen met de rest van de bevolking. Ergens in het komende voorjaar. Het ging rapper dan gedacht…
Lees meer »
En toen drukte ik het nummer van de MS-kliniek in Pelt in. De telefoon ging over en er werd vriendelijk opgenomen. “Goeiemiddag, ik zou graag een afspraak maken voor een second opinion bij een neuroloog.”
Lees meer »
Donderdag 29 augustus 2019. Ik stond op met een “tandartsverdovingsgevoel” aan mijn rechterlichaam en de rest is geschiedenis. Vandaag is het twee jaar geleden en ik beschouw 29 augustus als mijn “MS-verjaardag”. Het is de dag dat MS voor de eerste keer duidelijk zichtbaar werd.
Lees meer »
Het is weer even tijd om een MS-symptoom te bespreken. Een heel fijne site om de symptomen van MS uitgebreid te leren kennen, is die van de Fondation Charcot. Hier wordt MS in het algemeen heel breed uitgelegd in vergelijking met andere sites. Zo is er op deze website sprake van het syndroom van de nutteloze hand, een symptoom dat je op de algemene sites niet terugvindt.
Lees meer »
Het is al een tijdje geleden, namelijk van november vorig jaar, dat er nog een MS-dote is verschenen. Een MS-dote is afgeleid van anek-dote, maar dan over MS in mijn leven.
Lees meer »
Welkom bij een nieuw dagboek! 🙂 Een dagboek in een iets andere vorm. Het is geen dagboek meer van dag na dag, zoals je gewoon was. Ik heb het anders ingedeeld. Omdat het de eerste keer is in deze vorm, leg ik bij elk onderdeel uit wat de inhoud zal zijn.
Lees meer »
Begin mei zat ik achter mijn computerscherm voor de webinar MS en voeding. Tijdens het vorige weekend was er de online cooking. Samen koken maar dan in je eigen keuken. In deze blog vat ik de online cooking even samen en vertel ik wat ik ervan vond.
Lees meer »