Op deze dag maakten we een uitstapje naar Duitsland, naar het bedevaartsoord Kevelaer.
Woensdag 10 juni 2026
Naar deze dag keek ik uit. We parkeerden op een gratis parking op wandelafstand van het centrum.
Kevelaer
Het stadje ligt net over de grens en is zeker een bezoekje waard als je van kerken en kapellen houdt.







St. Antonius Kirche










De eerste kerk die we tegenkwamen was de St.-Antonius Kirche. Dit is een katholieke kerk, maar wel sober ingericht. Het heeft iets rustgevend.
Pax-Christi-Kapelle



Deze kapel is een overdekt openluchtkapel. We wandelden er even rond.
Kerzenkapelle







En dan kwamen we de Kerzenkapelle tegen. En kaarsen zijn er hier zeker. Ik vond de grote kaars in het midden van de kapel prachtig. Buiten was er een hele muur met kaarsen die brandden, zoals op bovenstaande foto te zien is.
Gnadekapelle




In het midden van het plein is er een klein kapelletje. Vooral het plafond is echt prachtig.
Basiliek










Het pronkstuk van Kevelaer is waarschijnlijk de Basiliek. Het is bombastisch met drukke muurschilderingen, beelden, … Hier zou Moeder Theresa ook zijn geweest. Er is zelfs een plaatje bevestigd op de bank waar zij zat.
Toen wij er waren, was er iemand aan het spelen op de piano/orgel. Leuke toevoeging.
Biechtkapelle






Vanuit de Basiliek kan je door naar de Biechtkapelle. Indien gewenst kon je op een knop drukken en dan komt er iemand langs om de biecht af te nemen.
Sakramentskapelle



De laatste kapel is de Sakramentskapelle. Hier komen pelgrims samen.
Lunch




Het was lunchtijd en de buienradar gaf een hevige regenbui aan. Perfecte timing voor de lunch. We zagen dat er veel mensen dit restaurant binnengingen, dus het moest wel goed zijn. Het was een typische Duitse eetzaal. Het was alsof je zelf op pelgrimsreis was en ergens verzeild raakte om te eten. Ik hou wel van dit sfeertje.
Ik vond het al knap van mijn brein dat ik meteen wist wat bruiswater in het Duits was. Sprüdel wasser kwam er vlot uit. Ik koos als eten voor de scholfilet met aardappelen en een fris slaatje. Die aardappelen waren zo lekker. Het was iets gezouten en niet plat gekookt. Ik heb achteraf ook tegen de serveerster gezegd dat die Kartoffeln echt lekker waren.
Omdat de hevige regenbui nog even zou duren, hebben we nog een koffietje gedronken. Toen we weer weggingen was de bui overgetrokken en had buienradar voor één keer gelijk.
Winkeltjes kijken




Rondom de Basiliek zijn er heel veel christelijke winkeltjes. Ik bekeek ze met grote ogen. Ik heb ook iets gekocht in een winkeltje. Ik vond het enkel jammer dat het qua teksten Duits was. Logisch, want we zijn ook in Duitsland. Misschien moet ik eens naar Scherpenheuvel, daar zullen ze ook wel van die winkeltjes hebben mét Nederlandse teksten dan.
De kerststal kost trouwens 520 euro, mocht je er budget voor hebben. In dit winkeltje kun je losse elementen voor een kerststal kopen. Mocht je kribbe kapot zijn, kun je een nieuwe kribbe kopen.
Toen wandelden we naar de auto. Er kwamen weer dreigende wolken op ons af. Net op tijd bereikten we de auto.
In het huisje aangekomen ben ik op bed gaan liggen en ben ik ingedommeld. Als een halve zombie ben ik ’s avonds gaan eten. Ik had nog niet veel honger na de Duitse lunch, maar ik at toch. Om daarna weer mijn bed in te kruipen.

Wat, 520 euro voor de kerststal?! Behoorlijk aan de prijs;).
Leuk om al die kerken/kapellen/… te zien.
LikeLike