Boekrecensies | Gelezen in maart 2022

In maart ging het weer aanzienlijk beter met de leesflow. Bereid je maar voor op een lange blog. 😀 In totaal las ik namelijk 12 (!!) boeken uit, waarvan meerdere boeken in één dag en zelfs twee boeken van meer dan 500 pagina’s. Welke boeken dat waren, lees je hier. 🙂

Je kunt je leven helen | Louise Hay | 2017 (druk 31) | AnkhHermes | 224 pagina’s

Gelezen via KoboPlus

⭐⭐

Korte inhoud

Je kunt je leven helen van Louise Hay is het beste te omschrijven als hét basisboek voor een gelukkiger leven. Wereldwijd hebben al meer dan 50 miljoen mensen dit boek gelezen en de adviezen opgevolgd op weg naar een gezonder en gelukkiger leven. En niet voor niets: Louise Hay laat je op een eenvoudige en begrijpelijke manier kennismaken met de verbinding tussen lichaam en geest. Je negatieve gedachten en overtuigingen over jezelf zijn vaker dan je denkt de oorzaak van emotionele problemen en lichamelijke klachten. Als je leert om van jezelf te houden en jezelf en anderen te vergeven, zet je stappen om je leven ten goede te veranderen. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar Louise Hay geeft heel veel handvatten en hulp in de vorm van inspirerende teksten, ervaringen en voorbeelden van anderen, meditaties en affirmaties. Aan het eind van het boek vind je een praktisch overzicht van klachten en de gedachtepatronen die daar mogelijk aan ten grondslag liggen.

Mijn mening

Ik geef boeken niet snel 2 sterren, maar deze dus wel. Ik geloof wel degelijk in “gedachten zijn krachten”, positief denken,… Zo vind ik The secret van Rhonda Byrne geweldig. Dit boek daarentegen vind ik voor de helft met quatsch gevuld. Er zitten zeker goede dingen in, maar even goed minder goede dingen. Zo zegt de auteur dat je zelf onbewust je ziekte creëert. Ik voel me misschien hiermee enorm aangesproken, alsof ik zelf koos om MS te hebben.

Ik was blij dat het boek uit was en ik heb absoluut niet de neiging om de opvolger te lezen. De boeken van Rhonda Byrne vind ik veel beter in deze categorie van persoonlijke ontwikkelingsboeken.

Sinds ik niet meer drink | Evi Hanssen | 2021 | Horizon | 252 pagina’s

Gelezen via bibliotheek

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Een ontwapenend relaas van 500 dagen zonder alcohol.

Vanuit een verlangen naar controle, soberheid en een gezonder leven besliste Evi Hanssen geen druppel alcohol meer te drinken. Gedurende 500 dagen hield ze een dagboek bij waarin ze openhartig en honderduit vertelt over de vele beproevingen die ze op haar pad tegenkomt. Haar keuze om geestrijke dranken af te zweren heeft niet alleen fysieke gevolgen, het heeft ook een effect op haar vriendschappen, haar relatie, haar werk en haar zelfbeeld. Met de nodige dosis humor zoekt Evi uit wie ze nu precies is zonder dat gezellige glas in de hand.

Mijn mening

Ondertussen leef ik ook al enkele maanden alcoholvrij. Al kan ik me niet helemaal identificeren met Evi. Zij had namelijk toch wel wat “afkickverschijnselen”, terwijl ik zonder moeite de alcohol links laat staan.

Het is wel fijn om te lezen dat Evi eerlijk haar relaas doet en er geen doekjes om windt.

Nee heb je | Charlotte de Monchy | 2019 | Boekerij | 348 pagina’s

Gelezen via bibliotheek

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Als Bobbie bij de bedrijfscoach zit en er alleen maar testbeeld op haar netvlies verschijnt, beseft ze dat ze misschien toch wel een beetje overwerkt is. Gelukkig heeft haar baas een klusje voor haar op Bali, het eiland waar haar zus Lauren woont, met wie ze al negen jaar gebrouilleerd is. Ze hoeft enkel de uitkoop van een surfschool te regelen, zodat het bedrijf daar een luxe resort kan bouwen. Daarna heeft ze tijd zat om de ruzie met Lauren bij te leggen en zichzelf op te laden op een wit bountystrand.

Op Bali pakt het allemaal anders uit dan verwacht. De eigenaar van de surfschool, ene Samuel, zegt doodleuk niets voor de verkoop te voelen. En haar zus staat ook niet echt te springen als Bobbie onverwachts met een enorme koffer op de veranda van haar restaurant staat. Bobbie is er toch van overtuigd dat ze beiden zal kunnen ompraten en ze boekt om te beginnen een paar surflessen bij Samuel. Maar de relaxte levenshouding, het heerlijke klimaat en de charmes van haar surfleraar missen hun uitwerking niet. Is het misschien zijzelf die het roer radicaal moet omgooien?

Mijn mening

Wat een fijn boek was dit om te lezen. Ik voel me niet aangetrokken tot Bali, maar Charlotte de Monchy slaagde er in om mij in Bali te wanen. Haar beschrijvingen zijn zo treffend.

Het verhaal leest enorm vlot. Dit komt mede door korte hoofdstukken en een afwisseling van perspectief tussen Bobbie en Lauren. De laatste 325 pagina’s (van de 348) heb ik in één dag uitgelezen. Dat wil al iets zeggen. Een aanrader om te lezen!

Wat zou Dolly doen? | Petra Vollinga | 2021 | Boekerij | 271 pagina’s

Gelezen via KoboPlus

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Thuisblijfmoeder Gonny, zakenvrouw Betteke en spirituele losbol Karlijn zijn totaal verschillend, maar hebben een gemeenschappelijke liefde: het countrykoor. Bij de lustrumwedstrijd winnen de drie als Dolly’s Angels een roadtrip door Amerika, met als eindbestemming Dollywood en een meet and greet met hun grote idool Dolly Parton.

De reis wordt een heerlijk avontuur door het diepe Zuiden vol sleazy motels, muziek, knappe cowboys en kilometers. Heel veel kilometers. Van Mardi Gras in New Orleans door de katoenvelden naar Graceland. En van de wereldberoemde Sun Studio in Memphis naar een dampend Nashville, leren ze het land, elkaar en zichzelf steeds beter kennen.

Na de aanvankelijke euforie van de reis beginnen de onderlinge spanningen op te lopen. Welk geheim draagt Betteke met zich mee? Wat gebeurt er als Gonny ineens geen gezin meer heeft om voor te zorgen? En hoe komen ze in godsnaam van Karlijns onenightstand af?

Mijn mening

We blijven verdergaan in boeken die heel vlot lezen. Hoofdstuk na hoofdstuk neemt Petra Vollinga je mee. Door de korte hoofdstukken en afwisselende perspectieven heb je het boek uit zonder dat je het beseft. Geen moment vervelend. Ook een aanrader!

De Zeven Zussen #1 (Maia) | Lucinda Riley

Vertaling: Dieuwke van der Veen, Erica Disco en Kees van Weele

2017 | Xander Uitgevers | 567 pagina‘s

Gelezen via geleend boek

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Na de plotselinge dood van hun vader komen Maia en haar zussen bij elkaar in hun ouderlijk huis, een prachtig landhuis aan het Meer van Genève. De zussen werden als baby door Pa Salt geadopteerd en krijgen na zijn dood allemaal een brief met een mysterieuze aanwijzing naar hun afkomst.

Maia’s verleden brengt haar naar Rio de Janeiro. Daar aangekomen probeert ze met de weinige aanwijzingen die ze heeft haar achtergrond te ontrafelen. Het voert haar tachtig jaar terug in de tijd, naar de bouw van het wereldberoemde Christus de Verlosser-beeld én de roerige jaren twintig in Parijs. Slaagt zij erin haar ware identiteit te achterhalen?

Mijn mening

De Zeven Zussen is zo’n bestsellerreeks dat zelfs niet-lezers weten waarover het gaat. Viereneenhalf jaar na verschijning ben ik er ook in begonnen. Ik heb het boek geleend van mijn tante (wel een half jaar geleden al) en ben er eindelijk aan toegekomen om het te lezen.

Het eerste hoofdstuk was nog wat onwennig, maar dan nam Lucinda Riley mij helemaal mee in het verhaal van Maia, Izabela, Gustavo, … Het boek, dat zo’n 567 pagina’s telt, heb ik op goed een anderhalve dag uitgelezen. Niet na elkaar, want er zat nog een werkdag tussen. De laatste hoofdstukken waren wat mij betreft niet nodig en wat langdradig, maar ja, er moest natuurlijk nog iets gebeuren met het personage Floriano. 😉

Lucinda Riley is er in geslaagd om vanaf het eerste boek je nieuwsgierigheid te wekken naar de verhalen van de vijf andere zussen, naar het verhaal van de Zevende Zus én naar het verhaal van Pa Salt (dat weliswaar pas in 2023 verschijnt). Gelukkig nam haar zoon het stokje over om dat achtste boek te vervolledigen, want Lucinda is jammer genoeg vorig jaar overleden.

Ziek gelukkig | Ruud ten Wolde | 2021 | Lev Boeken | 248 pagina’s

Gelezen via KoboPlus

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Ruud heeft het allemaal voor elkaar: een gewilde baan bij de televisie, een mooi huis in Amsterdam, een leuke relatie, twee Instagrammable katten en een fijn sociaal leven. O ja, en hij heeft kanker. Voor de derde keer. Ondanks zijn ziekte weet hij toch geluk te vinden in zijn leven. Hoe doet hij dat?

In Ziek gelukkig deelt Ruud zijn ervaringen over ziek en gezond zijn, soms pijnlijk en ontroerend, maar bovenal positief en vol levenslust, op zijn eigen onnavolgbare wijze. Hij vertelt wat hij geleerd heeft door zijn ziekte zodat ook jij geluk kunt vinden, wat je omstandigheden ook zijn.

Mijn mening

Een heel mooi boek. Ruud vertelt kort zijn ziektegeschiedenis, maar gaat daarna over op hoe hij zijn leven leidde tijdens het ziekzijn. Ik zet “leidde” expres in verleden tijd, want enkele weken voordat het boek uitkwam, overleed hij ten gevolge van kanker.

Tegen beter weten in | Charlotte de Monchy | 2020 | Boekerij | 333 pagina’s

Gelezen via bibliotheek

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Lois werkt voor een kleine, noodlijdende uitgeverij in Amsterdam. Er ligt daar in een la nog een bijna verlopen contract voor een biografie over Marius Delaive, een Nederlandse tienerster uit een beroemde boyband. Die biografie zou de uitgeverij uit de rode cijfers kunnen halen. Helaas woont Marius inmiddels in Canada, waar hij een houtbewerkingsbedrijf is begonnen, en wil hij met rust gelaten worden. Het contract heeft hij destijds getekend onder druk van zijn agent maar nu wil hij er niets meer mee te maken hebben.

Lois wordt door haar werkgever naar Canada gestuurd om zo veel mogelijk informatie van Marius los te krijgen en het boek toch te schrijven. Het is voor haar een mooie kans, aangezien ze droomt van een carrière als schrijfster. Bovendien komt het haar meer dan goed uit om een tijdje naar het buitenland te gaan en zo haar ex te ontlopen. Ze neemt haar intrek in een gemoedelijke B&B en wordt meteen vriendinnen met de sympathieke verhuurder Jill. Jills beste vriend Chris is ook een goede vriend van Marius; dat beschouwt Lois als een veelbelovende start. Maar het blijkt veel moeilijker dan ooit gedacht om door te dringen tot de stugge voormalige popster.

Mijn mening

Het is de derde keer dat Charlotte de Monchy er in slaagt om mij een boek van haar in één dag te doen uitlezen. Vorig jaar was dit met Eens gegeven en eerder deze maand met Nee heb je (zie hierboven).

Het is weer een heel goed verhaal, afgewisseld tussen Lois en Jill. Moet ik nog zeggen dat dit ook een aanrader is? 😉

Momo: Momming on my own | Julie Houtman | 2022 | Pelckmans | 189 pagina’s

Gelezen via bibliotheek

⭐⭐⭐

Korte inhoud

Julie is 29 jaar en single mom van een vrolijke kleuter, Emile. Er als jonge mama alleen voor staan is niet de gemakkelijkste weg om te bewandelen, dat heeft ook Julie ondervonden. Maar met een flinke portie zelfrelativering, een heel goede wekker en Paw Patrol op repeat kom je al heel ver!

In Momming on my own vertelt Julie open en eerlijk over de mooie en minder mooie kanten van het moederschap, in het bijzonder als single mama. Ze deelt haar favoriete shortcuts en mom hacks die het leven van jonge ouders zoveel gemakkelijker maken (een XL-pak koeken en propere Spiderman-onderbroeken in de handtas). Maar evengoed wat ze doet wanneer de leegte in huis haar plots overvalt of wanneer zorgen en twijfels de kop opsteken.

In dit boek wil Julie graag alle moeders én vaders een vuistje geven. Single of gelukkig samen, ploeterend of met de handen in het haar. Die keihard hun best doen, maar vooral: hun kind graag zien (ook wanneer het verandert in een klein monster).

Mijn mening

Niet meteen een boek dat in mijn straatje past, want ik ben geen mama. Toch heb ik het gelezen. Julie doet eerlijk haar verhaal, en wat me nog het meeste opviel, was het respect naar Mathias Vergels (Lowie uit Thuis of Papegaai uit The Masked Singer), de papa van Emile. De reden van hun breuk krijg je niet te horen en ze zegt ook geen slecht woord over hem. Zijn naam komt ook niet in het boek voor, het is omdat ik weet dat hij de papa is.

De Zeven Zussen #2: Storm (Ally) | Lucinda Riley

2018 | Xander Uitgevers | 592 pagina’s

Gelezen via bibliotheek

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Ally’s zeilvakantie is bijna ten einde al ze bericht krijgt over de plotselinge dood van haar adoptievader. Zo snel als ze kan vliegt ze naar huis om samen met haar zussen afscheid te nemen van Pa Salt. Voor ieder van hen is er een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst.

Na een traumatische ervaring op zee besluit Ally haar zeilcarrière de rug toe te keren en haar vaders aanwijzing te volgen. Het brengt haar naar Noorwegen, naar een verleden waarin muziek de hoofdrol speelt. Hoe meer Ally te weten komt, hoe meer vragen er ontstaan. Wat probeert haar vader haar duidelijk te maken?

Mijn mening

Voor de verandering stond dit boek in het schap in de bibliotheek. Zoveel jaren na uitgave is het nog steeds een populair boek. Ik begin ook te begrijpen waarom…

De eerste honderd pagina’s lijk je al eens gelezen te hebben. Dat klopt ook, want dat zijn de hoofdstukken waarin de zussen terug op Atlantis komen na het overlijden van hun vader. Nu lees je het enkel uit het perspectief van Ally.

Nadien nam Lucinda Riley me weer mee op sleeptouw. Deze keer naar eind 19de en begin 20ste eeuw, naar een verhaal waar muziek heel belangrijk is. Dit boek, van bijna 600 pagina’s, had ik ook weer binnen enkele dagen uit. Het derde boek, het verhaal van de derde zus Star, is ondertussen ook gereserveerd bij de bib. 🙂

Liefde op het menu | Wendy Brokers | 2021 | Boekerij | 86 pagina’s

Gelezen via KoboPlus

⭐⭐⭐

Korte inhoud

Als de onzekere Julie het restaurant van Mark binnenstapt, weet ze niet goed wat ze aan moet met de zelfverzekerde restauranthouder. Zeker niet als Mark erop staat haar ’s avonds na haar dienst thuis te brengen. Julie en Mark groeien naar elkaar toe en met iedere toenadering van Mark voelt Julie zich sterker worden. Zo sterk zelfs, dat ze zich eindelijk op haar gemak begint te voelen bij een man. Zeker als die man in kwestie haar laat zien dat je perfect kunt zijn, juist met al je imperfecties.

Mijn mening

Ik heb al enkele boeken gelezen van Wendy Brokers. Telkens waren het boeken waarvan ik genoten heb. Deze novelle vond ik iets minder. De sterkte van Wendy is juist om heel gedetailleerd diep te gaan in het verhaal. Door dit kortverhaal bleef het allemaal heel oppervlakkig en snel afgehaspeld. Ik lees liever haar romans waarbij ze altijd over het aantal woorden gaat, tot grote frustratie van haar uitgever. 😀 (Volg Wendy maar op Instagram, dan begrijp je zeker wat ik bedoel 😉 )

Lees hier de recensies van Baguette met jam voor twee, Leven met een leugen en Omkijken naar morgen.

Je moest eens weten | Gillian King | 2022 | HarperCollins | 258 pagina’s

Gelezen via eigen boekenkast (gekocht)

⭐⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Billy heeft het flierfluitersyndroom. Haar vriendinnen wonen samen, krijgen kinderen en hebben een indrukwekkende carrière. Maar Billy heeft geen huisje, boompje of beestje. Alleen een nietszeggende baan op een afdeling waar niemand haar ziet staan en directeur Matthew haar nog steeds Jilly noemt. Superirritant natuurlijk, dus waarom ze zich dan toch stiekem tot hem aangetrokken voelt, is haar een raadsel. Maar toch hééft hij iets.

Nadat ze op een werktrip per ongeluk bij elkaar op de hotelkamer zijn beland, krijgt Billy steeds meer gevoelens voor hem. Maar waarom probeert hij haar op afstand te houden? En waarom is zijn verleden zo’n verboden onderwerp? Tot overmaat van ramp duikt er ook nog iemand op die beweert meer over Matthew te weten…

Mijn mening

Op dinsdag 22 maart verscheen het nieuwste boek van Gillian King. Ik had nog ergens een boekenbon liggen die bijna verviel, dus dit was het ideale moment om hem te gebruiken. Meteen na aankoop begon ik er in te lezen. De eerste dagen enkel ’s morgens wanneer ik te vroeg op de parking van het werk stond, maar op zaterdag nestelde ik me op mijn loungebank op mijn terras en enkele uurtjes later was het boek uit. Gillian nam me weer mee in het verhaal en zelfs het lawaai van de nabijgelegen scholencross kon me niet afleiden.

Dit is tot nu toe het beste boek van 2022. Het is het 21ste boek dat ik dit jaar lees, en er is echt wel concurrentie van bv. Tamara Haagmans, Jackie van Laren, Petra Vollinga, Charlotte de Monchy en Lucinda Riley, maar dit boek overklast ze allemaal. Een echte aanrader. Ik verwacht dat het boek ook op KoboPlus en in de bibliotheek zal verschijnen, maar zolang kon ik niet wachten. En ik heb er hoegenaamd geen spijt van! 🙂

Lees hier de recensies van Ik mis je en Ik vergeet je niet.

Beter laat dan nooit | Charlotte de Monchy | 2021 | Boekerij | 336 pagina’s

Gelezen via eigen boekenkast (gekocht)

⭐⭐⭐⭐

Korte inhoud

Als Merle hoort dat haar hippie-oma haar enige bezit, het oude statige huis op de rotsen van Cornwall, heeft verkocht aan een investeerder, vreest ze dat de oude vrouw het slachtoffer is geworden van een harteloze oplichter. Hoewel Merle – een succesvolle internetondernemer en een no-nonsense type – gemengde gevoelens heeft over de kleurrijke levensstijl van haar artistieke, hasj rokende oma, besluit ze toch af te reizen naar het kleine dorpje waar ze als kind vele zomers doorbracht. Want als het om zaken gaat, beschouwt ze zichzelf als de aangewezen persoon om haar bij te staan.

Als de investeerder die haar oma heeft uitgekocht James Miller blijkt te zijn, de pestkop van het dorp die vroeger kwallen in haar zwembroek duwde, is Merle dubbel gemotiveerd hem een lesje te leren. Helaas blijkt hij ineens ook de kleinzoon van oma’s nieuwe grote liefde te zijn, wat de situatie ingewikkeld maakt. Helemaal als ze min of meer gedwongen wordt om samen met hem een verrassingsbruiloft te organiseren voor de bejaarde geliefden.

Mijn mening

Het laatste boek van maart. Ik heb afgelopen maand meerdere boeken van Charlotte de Monchy gelezen, zie eerder in dit bericht. Dit verhaal vond ik het minst goede, maar nog steeds beter dan sommige andere verhalen. In mei komt het nieuwste boek van Charlotte uit en ik ben echt benieuwd. Charlotte de Monchy behoort nu tot mijn favoriete schrijfsters! 🙂

Liefs ❤
Kim

Uitgelichte afbeelding is afkomstig van canva.com